Kvalita distanční výuky na podzim byla podle víc než poloviny rodičů školáků lepší než loni na jaře. Celkově s ní ale bylo spokojeno jen 40 procent rodičů. Tři čtvrtiny žáků […]

Kvalita distanční výuky na podzim byla podle víc než poloviny rodičů školáků lepší než loni na jaře. Celkově s ní ale bylo spokojeno jen 40 procent rodičů. Tři čtvrtiny žáků měly podle nich při výuce na dálku malou motivaci k učení. Okolo desetiny dětí mělo na podzim potíže s technickým vybavením nebo připojením k internetu. Vyplývá to z výsledků výzkumu společnosti PAQ Research.

Do zjišťování ve výzkumu PAQ Research, který v projektu Život během pandemie pro organizaci Učitel naživo a ministerstvo školství udělala agentura NMS, se zapojilo 405 rodičů s dětmi v základních a středních školách. Jejich zastoupení bylo reprezentativní z hlediska regionu, pohlaví a vzdělání.

Průzkum ukázal, že ve srovnání s loňským jarem se podle 53 procent rodičů distanční vzdělávání na podzim zlepšilo. Zhruba čtvrtina matek a otců hodnotila kvalitu výuky v obou obdobích jako srovnatelnou a podle 15 procent se na podzim zhoršila.

Navzdory tvrzení o zlepšení výuky s ní ale na podzim vyjádřilo spokojenost jen 41 procent lidí, zatímco na jaře 56 procent. „Tento posun může být dán mimo jiné tím, že narostla kritičnost části rodičů a u jiných naopak polevil jarní zájem o distanční výuku,“ vysvětlili autoři výzkumu. Znamená to podle nich, že zpětně by někteří lidé i jarní výuku hodnotili hůř.

Kritičtější byli k vývoji vzdělávání rodiče s nižším vzděláním, s bydlištěm mimo Prahu a z chudších rodin. Podle autorů výzkumu to může odrážet nerovnosti v českém vzdělávacím systému, protože chudší děti často chodí do hůře vybavených a méně kvalitních škol. Výsledky navíc naznačují, že rozdíly v kvalitě distanční výuky ve školách se od jara ještě zvětšily.

Kolem 30 procent rodičů se vyjádřilo negativně k množství času stráveného učením doma s dítětem a k množství zadávané látky, a to ačkoli školy mohou v souvislosti s výukou na dálku učivo redukovat.

Až 77 procent dětí je podle rodičů k učení při distančním vzdělávání méně motivovaných. Ministerstvo se proto podle Macury chystá aktualizovat doporučení pro učitele, jak se s distanční výukou co nejlépe vyrovnat.

Počet dětí, které se scházejí s kamarády, klesl podle výzkumu z víc než 70 procent na konci září, tedy v době počínajících podzimních opatření proti covidu-19, na 33 procent na začátku listopadu. Celkově školáci své sociální kontakty omezili v době výuky na dálku o víc než polovinu. Podle zhruba 55 procent rodičů se zároveň s tím zhoršil u dětí i pocit pohody a štěstí.

Vliv na spokojenost má také technické vybavení a připojení k internetu. Zhruba třetina dětí podle rodičů nemá k distanční výuce dobré podmínky.

Desetinu rodin trápí podle výzkumu potíže s technikou, další děti nemají doma vhodné místo k učení, pravidelnou a kvalitní stravu a pití. Tyto problémy se objevují hlavně v chudších, méně vzdělaných a početnějších rodinách.

Zdroj: iRozhlas

krskova@rdmkv.cz | + posts

redaktorka