Podcasty za posledních pár let změnily svět! Studenti je poslouchají, lektoři je poslouchají, můžete si vybrat nahrávky v různých jazycích a na různá témata, najít si své oblíbené autory apod. A možná se vám jako lektorům zachtělo si udělat i svůj podcast. Určitě to stojí za zvážení, něco nového se naučíte, získáte si nové publikum a třeba u vašich stávajících studentů větší autoritu. Jana Hudečková nám českým jazykovým lektorům naštěstí už prošlapala před pár měsíci kus cesty. Nechte se inspirovat návodem a až budete mít ten svůj podcast, pošlete nám odkaz a my ho s největší radostí budeme sdílet do světa!
Jak na podcasty
Jak vznikl nápad?
S myšlenkou dělat vlastní podcast jsem si pohrávala už velmi dlouho. Ale znáte to, pořád přemýšlíte a nic neděláte a týdny utíkají.
Pak ale přišla karanténa a nám ve škole zůstalo na kolejích asi 600 studentů, kteří najednou nemohli chodit na denní výuku. Máme kurzy na 5-6 vyučovacích hodin denně, takže se nám do onlinu přesunul opravdu velký objem výuky. A já si v tu chvíli řekla: “Tak teď!”
Kromě toho, že jsem najednou měla spoustu času, protože nám s manželem odpadly naše večerní návštěvy restaurací, kulturní akce a víkendové výlety, tak se ve mně probudila jakási touha využít ten čas na maximum. Řekla jsem si, že až to všechno skončí, chci vidět nějakou práci, na sobě i za sebou. A pak mi také bylo líto studentů, kteří daleko od domova seděli na kolejích a nevěděli, co teď.
Bez čeho se neobejdete?
A tak jsem si nechala poradit od manžela, vybrali jsme mikrofon (já jsem koukala hlavně na design, manžel na technické parametry a obojí splňoval Razer Seiren X).
Pak jsem googlila a googlila články o tom, jak začít. Až jsem se nakonec rozhodla pro následující varianty.
Podcast nahrávám i stříhám v Audacity. Je zdarma a celkem intuitivní.
Umístit jsem se rozhodla svůj podcast na SoundCloud. SoundCloud je za příjemnou cenu např. oproti BuzzFeedu a mně bohatě stačí. Základní varianta je sice zdarma, ale já se rozhodla platit. Zajímaly mě totiž statistiky poslechů a možnost nahrát více dílů, jejichž vydání pak můžete načasovat.
Poté už jen stačilo se zaregistrovat na platformách, kde podcast chcete mít. V mém případě jde o Spotify https://podcasters.spotify.com/, Google Podcasts https://podcastsmanager.google.com/, Apple Podcasts https://podcastsconnect.apple.com a kvůli našim studentům, kteří jsou převážně z Ruska a Ukrajiny i na Yandex Music https://yandex.com/support/music/performers-and-copyright-holders/audio-placement.html (v jejich zemích totiž nefunguje Spotify).
Tady se obrňte trpělivostí. Na všech platformách jen vložíte své RSS ze SoundCloudu (viz. snímek obrazovky) a pak čekáte. Spotify i Apple si mě všiml asi do 24 hodin, zato na Googlu čekáte asi 2 týdny, refreshujete jak blázen a pořád nic. Takže klid, je to normální.
Pomyslnou třešničkou na dortu je hudba nebo jingle. Přidají vašemu podcastu na profesionalitě. Vzhledem k autorským právům nemůžete jen tak něco stáhnout. Já svou znělku a jingle koupila za pár korun na www.audiojungle.net.
Jak na obsah?
Myšlenku, že budu nahrávat konverzační témata na B2, která jsou u nás daná pro jazykovou zkoušku a jsou podobná i tématům pro Státní jazykovou zkoušku základní, jsem měla od začátku. Říkala jsem si, že to bude taková forma zábavy i pomoci těm, kteří sedí doma a nudí se a přeci jen ztratili část kontaktu s češtinou.
Celý článek najdete na: https://digitalnilektori.cz/clanek/jak-na-podcasty-pro-lektory-jazyku-pro-jazykove-lektory
redaktorka